fredag 7. mai 2010

Hva skal denne bloggen innholde????

Heisann!

Om 3 uker skal vi hente hjem lille Milo til oss. Han er en Irsk setter født 1.april 2010. Denne bloggen oppretter jeg for dele mine erfaringer med trening og oppdragelse av hund. Hverken jeg eller Tonje (min kjære samboer) har aldri hatt hund før, så det blir bare nye opplevelser. Har bestemt meg for å bruke klikkertrening som treningsform. Det viser seg at erfaringer med denne typen trening på irsk settere er foreløpig ganske tynn, så håper på at mine lesere (om det blir noen) kan komme med innspill og kommentarer på det jeg publiserer :)

2 kommentarer:

  1. hei på deg, fant linken til bloggen din på Canis.no og jeg skal legge deg til i følge-bloggene mine. min bloggadresse er www.emmalille.blogspot.com og jeg også er ganske fersk klikkermenneske. jeg trente samboers gamle hund i noen mnd for gøy bare for å forsøke meg litt frem, og når valpen kom i desember var jeg litt mer vant.

    mine tips til deg er å lær inn klikkeren den første uken. nå kan du trene litt kontakt og holde deg fin til det første øktene (som gjerne ikke trenger være over et par minutter). så trener du inn sitt (uten kommando, vent med kommandoene en god stund om du har mulighet!)

    bruk klikkeren når du skal ut døren med hunden, klikk når den setter seg (av kjedsomhet fordi dere har stått i gangen i et kvarter før den gidder å sitte av seg selv,hehe) og gi godbiten så den må reise seg. om du alltid bruker denne tilnærmelsen i gangen/ foran alle dører, betyr det alltid at om du vil ut må du sitte. klikk også for at hunden blir sittende mens du tar på deg sko, og jakke også videre. klikk veldig ofte i begynnelsen. aldri legg på kommando i disse situasjonene (i gangen, inni bilen osv), på den måten trener du inn gode vaner, det vil si at hunden vil bli så forsterket for å tilby sitt i gangen at den vil alltid gjøre det. den trenger aldri vente på at du kommando, den sitter automatisk når du tar på deg skoene og lignende. at jeg tar på et dørhåntak betyr for min hund sitt, og det er vledig kjekke vaner!
    stikk gjerne innomm bloggen min om du har lyst og les litt. det står litt treningsmessig der inne tror jeg.

    SvarSlett
  2. jeg skrev en feil i min første kommentar der, ikke gi godbiten så hunden må reise seg i gangen, her trener du BLI sittende egentlig og derfor skal du ikke gi godbiten så hunden reiser seg, jeg skrev litt fort og tankegangen blandet innlæringen av sitt-bli i gangen, og innlæring av tilbying av sitt for å få fri flyt.

    det viktigste du kan trene på første ukene er helt klart kontakt kontakt kontakt, lekeinteressen, og innkalling (fordi den lille vil løpe mot deg og holde seg nær deg automatisk i begynnelsen). lykke til! det er kjempegøy!! men pass opp for mange meninger, særlig venner og bekjente som har hatt hund, de ser kanskje på programmer som cesar milan på tvnorge og lignende, og de får et helt vridd syn på hvordan man skal trene en hund...

    hilsen silje og emma!

    SvarSlett